Impressum | Kontakt | Newsletter
\\Produkte \Liquid Views - Narcissus' Mirror (1992)  
Fraunhofer Gesellschaft

Liquid Views - Narcissus' Mirror (1992)

Ovids’ Metamorphosis as Realtime Wave Algorithm

Liquid Views

Liquid Views – Narcissus’ Virtual Mirror (1992-93/2007)

Liquid Views, by Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss, is a simulation of water in which the viewer’s reflection is portrayed as in real water. A finger tip on the touch-sensitive screen releases waves and causes the self-portrait to dissolve. The interactive installation translates the parable of Narcissus in a visual and intellectual reflection of the relation of image and effigy. A horizontal screen shows the simulation of a blue shimmering water surface on which the viewers see their own reflection. The artificial nature is steered by artificial intelligence. Accompanied by dripping and gurgling sounds the realistic appearance of simulated water draws the observer to touch the screen so that the image blurs. The more demanding the touch, the more the reflexion disappears. If the waves calm down, the virtual reflexion seems untouched.
A big projection in the background offers viewers a second perspective in which a magnifying mirror reflects the viewers gaze. Strongly enlarged, the virtually reflected face looks into the space and onto the next spectators. Thus, the introverted look at one’s self is diverted into a look on the others. Therefore, in a sense, the viewer and the spectator seem both to become the observed. The mirror screen can be understood as an interface that connects the real with the virtual world.
Liquid Views tells a story about self-reflection, about ubiquitous surveillance and performative presence. The visitors are the main actors as they literally leave their impressions as pictures stored on the artwork’s disc. Different to a painting as an instance of representation, interactive artworks are virtual machines which themselves produce instances of representation based on real time inputs. Interactivity is here the key to make the invisible moment of perception and cognition visible. One can describe the process of the exposure to interactive installations as thought in action and action in thought. Liquid Views is documented on netzspannung.org.

Press Images

Download
» container.zkm.de/presse/special_YOUserII.html
» fleischmann-strauss.de/images.html
Liquid Views – der virtuelle Spiegel des Narziss, 1993/2008
© Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss

Video

[ Related Videos: Works of Fleischmann & Strauss ]

Liquid Views – der virtuelle Spiegel des Narziss (1992-93/2007)

Die interaktive Installation Liquid Views, von Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss, erforscht das künstlerische Potential des digitalen Videobildes mit Hilfe eines sensorischen Interfaces. Ein mit einem Touchscreen ausgestatteter Monitor zeigt die Simulation einer Wasseroberfläche. Wellenbewegungen werden algorithmisch erzeugt, an die Bewegungen gekoppelt erklingen leise Wassergeräusche. Der Monitor ist mit dem Bildschirm nach oben ausgerichtet und konfrontiert den sich über ihn beugenden Betrachter mit dessen digitalem Abbild. Es wird also eine Wasseroberfläche simuliert, in der sich der Betrachter scheinbar spiegelt. Hierzu wird eine Live-Videoaufnahme des Betrachters digitalisiert. Wird der Betrachter durch die realistische Wiedergabe der Flüssigkeit dazu verleitet, die Oberfläche zu berühren, so zerfließt das Bild wie im wirklichen Wasser. Durch Echtzeit-Morphing erzeugte Wellen verändern das Spiegelbild.
Eine große Projektionsfläche bildet einen weiteren Teil der Installation. Stark vergrößert blickt von hier das virtuell gespiegelte Gesicht des Teilnehmers in den Raum und auf umstehende Zuschauer. So wird der introvertierte Blick auf sich selbst umgeleitet in einen Blick auf andere.

Liquid Views war Teil der Eröffnungsausstellung 1997 für digitale Kunst / Medienkunst des Medienmuseums des “ZKM-Zentrum für Kunst und Medientechnologie” in Karlsruhe.

Fotos

Liquid Views, 1993, Liquid Views, 1+2 © Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss. Die Verwendung des Bildmaterials ist nur im Zusammenhang mit einer Berichterstattung/Publikation und nur unter Verwendung der entsprechenden Bildnachweise gestattet. Anfragen: artnetwork@fleischmann-strauss.de.

KünstlerInnen / AutorInnen

Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss
mit Christian A. Bohn (Vers. 1)

Entstehung

Deutschland 1992-93 / Neu-Entwicklung 2008

Schlagworte

Interaktive MedienKunstInstallation.
Echtzeit-Morphing von Wellenalgorithmen.
Human-Computer-Interface (HCI), Image Processing, Real-Time Interactive Video & Audio. Mixed Reality Interface. Interaktivität.

Online Archives
[ Dokumentation bei Ars Electronica 09: History Lounge ]
[ Dokumentation bei ZKM 09: You_ser 2.0: Celebration of the Consumer ]
[ Dokumentation auf netzspannung.org ]
[ Dokumentation auf MedienKunstNetz ]
[ Dokumentation auf Database of Virtual Art ]

Blogs

[ 小猴子也有安靜的時候: Yasushi Shizuka kleine Zeit也有猴子. Liquid Views in Sevilla
Google Übersetzung deutsch= 12/2008 ]
[ Rdeveux’s Weblog: Chapter 3: Themes in Digital Art 12/2008 ]
[ Artsblog.it: Youniverse: la Biennale di arte moderna a Siviglia 11/2008 ]
[ Digital Art Blog: Stephanie Edwards’ blog for her Digital Art Classes at BGSU 01/2007 ]

Publikationen

  • WILSON, Stephen (2002): Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology. MIT Press/Leonardo Books

    Ausstellungen

    LIQUID VIEWS IN EXHIBITIONS

  • 2009 Ars Electronica, Brucknerhaus, Linz: Human Nature – 30 years Ars Electronica – History Lounge: Liquid Views. 3.-8. Sept 09
  • 2009 ZKM | Media Museum, Karlsruhe: You_ser 2.0: Celebration of the Consumer: Liquid Views– Narcissus’ Virtual Mirror, (Images / Video). May 1 – August 30, 2009
  • 2008/09 BIACS: 3rd Bienal Internacional de Arte Contemporáneo de Sevilla: »YOUniverse«. Kurator: Peter Weibel. (cat spanish / catalan / english), Oct 2008- Jan 2009.
  • 2005-7 eCulture Factory Showroom, Bremen: »Wissenskünste aus der eCulture Factory«. Curators: Monika Fleischmann, Wolfgang Strauss.
  • 2002 Museum of the Moving Image, New York: »Digital Reflections«
  • 1999 Fidena Festival, Bochum: »Wahrnehmung der Wirklichkeit/ Wirklichkeit der Wahrnehmung«: Anette Dabs
  • 1998 Otso Gallery, Espoo, Finland: »Encoding Identity«.
  • 1998 Arslab a Centro Culturale Lingotto, Turin: »I Labirinti del Corpo in Gioco«. Curators: Ennio Bertrand, 
Piero Gilardi, 
Donato Prosdocimo, Franco Torriani, 
Giorgio Vaccarino, Massimo Venegoni, 
Pino Zappalà
  • 1998 SIGGRAPH’98 Artshow, Orlando, Florida: »Touchware«. Curator: Joan Truckenbrod
  • 1998 C3, Soros Foundation, Budapest + Ars Electronica, Linz: »Liquid Views« networked. Curator: Gerfried Stocker
  • 1998 Schloss Birlinghoven, Sankt Augustin: »GMD Schlosstag-Ausstellung«. Curators: Monika Fleischmann, Wolfgang Strauss
  • 1998 PS1, New York: »Deep Storage«. Curators: Stefan Iglhaut, Ingrid Schaffner, Matthias Winzen. (cat english)
  • 1998 Kunstmuseum, Düsseldorf: »Deep Storage«. Curators: Stefan Iglhaut, Ingrid Schaffner, Matthias Winzen. (cat english)
  • 1997 Kulturforum (Neue Nationalgalerie), Berlin: »Deep Storage – Arsenale der Erinnerung«. Curators: Stefan Iglhaut, Ingrid Schaffner, Matthias Winzen. (cat german)
  • 1997 Haus der Kunst, München: »Deep Storage – Arsenale der Erinnerung«. Curators: Stefan Iglhaut, Ingrid Schaffner, Matthias Winzen. (cat german)
  • 1997 Nagoya City Art Museum, Japan: »Artec’97, The 5th Internationale Biennale«
  • 1997 Museo de Monterrey, Mexiko: »Arte Virtual – Realidad Plural« (cat english): Curator: Karin Ohlenschläger
  • 1997 ZKM-Medienmuseum Karlsruhe: »Media Art History« (cat german / english). Curator: Hans-Peter Schwarz
  • 1997 Softopia Japan Center, Ogaki, Japan: »Interaction’97«. Curator: Itsuo Sakane
  • 1996 Museum für Gestaltung, Zürich, Switzerland: »Ich und Du«. Curators: Cecilia Hausheer, Erika Keil
  • 1995 Biennale, Venedig, Italy: » La Nuova Europa – A New Europe«
  • 1994 Centre Georges Pompidou, Paris, France: »Revue Virtuelle – The Virtual Body«.
  • 1994 Metro Opera (Telefonica), Madrid, Spain: »Arte Virtual«. Curator: Rafael Lozano-Hemmer
  • 1994 Interval Research, Palo Alto, US: »Liquid Views« with »Lollapalooza Electric Carneval« in 46 US Cities
  • 1994 Variety Arts Center/Theater, Los Angeles: »2nd Interactive Media Festival«
  • 1993 Syndikat Gallery, Bonn: »Fleischmann & Strauss«. Curator: George Hoitz
  • 1993 GMD – Schloss Birlinghoven, D-Sankt Augustin: »A Vision of Virtuality«. Curators: Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss
  • 1993 Espace Kronenburg – Les Virtualists pour Trois Suisse, Paris, France: »Yoyages Virtuel«. Curators: Christine Treguier et Pascal Schmidt.
  • 1993 Siggraph’93, Anaheim, California, USA: »Machine Culture: The Virtual Frontier«. Curator: Simon Penny. (visual proceedings english)

    Kontakt

    Monika Fleischmann & Wolfgang Strauss
    artnetwork(at)fleischmann-strauss.de

    Top of Page
Bremen Map


Gefördert durch:

Bremen

EU

EFRE






Land der Ideen






IAIS

© Fraunhofer-IAIS '07